24- bar

Hejsan!
Jag är uppe på benen igen. Har orkat ta mig över till Josefin idag iaf och jag har fått lite bilder. Kanske lägger upp ett "smakprov" ;) hehe va fyndig jag är!
Jag har nyss gjort halva min läxa, denna gången handlar det om "lesson planing". Tips mamma och Tina? :P
Nu ska vi till 24-bar bara för att komma ut lite. Har suttit här i två dagar. Där har dom billig mat och billig sprit. En öl kostar 4 kronor :) De ni, det är annat mot Sveriges öl för 60 spänn :(.
Hoppas alla har en bra dag hittills (Okej jag skriver sånt bara för jag inte vet hur jag ska avsluta ett inlägg, hejdå låter ju så kort!) :P
Jag råkade ta fel bild. :( Jag har en där man mer ser när jag stoppar den i munnen. Ni kanske ser att den ligger där inne iaf? Men det är "smakprovet" iaf. Nu måste jag springa ner och möta Josefin.

Kommentarer
Postat av: Kajsa the teacher

Skriv på tavlan vad lektionen ska handla om och vad som ska ske. Ha en tydlig inledning så eleverna vet att din lektion har börjat.

Inleder alltid med lite repetition på något kul sätt och lite snabbt. När du ska lära ut något så förklara noga och i detalj hur du tänkt dig det hela. Visa gärna själv eller med elever. Skapa kontakt med ALLA elever. Ta gott om tid på dig. De flesta nya lärare går alldeles för fort fram. Kolla av under lektionen att alla har förstått och att alla är med. Gör detta flera ggr. Minst ett skratt varje lektion, men däremellan arbeta hårt. Avsluta lektionen genom att sammanfatta på något sätt. Antingen gör du det eller någon eller några elever. Ja det var några tips. Jag har lekar och övningar nästan alla lektioner som tränar det de ska lära sig. Är det en lång lektion kan jag spela en engelsk sång som en minipaus. Använd din fantasi och våga bjuda på dig själv. Lycka till!! Kram K

2011-02-03 @ 15:28:53
Postat av: Pappa

Kul att du mår bättre:-)



Jag tror du kommer lyckas jättebra. Som Mamma skriver ta det lugnt och prata inte för fort.....det är ingen hastighetstävling. Var tydlig och bestämd, samt studera gruppen hur responsen är och hur de agerar, var inte rädd för att improvisera om du märker att det behövs. Jag tror kineser är vana vid disciplin och att någon bestämmer, så var inte "för" snäll.



Skorpionerna ser ju smarriga ut:-) .....or not.



Kramar från Pappa



2011-02-03 @ 15:42:38
Postat av: Moster Tina

Hej

Ex på en lektionplanering

Mål: Vad ska de lära sig?

Inledning: Kan vara kort repetition från förra lektionen om du fortsätter på ett tema eller så "testar" du lite vad de kan innan det du ska lära ut. Ex Ska ni läsa en text om väder. Titta på några specifika väderord. Rita bilder till eller gör en kort lek t.ex para ihop ord och bild.

Lektionen: Lär inte ut för mycket åt gången. Kräv uppmärksamhet. Agera som om allt är under kontroll. Är det något du inte kan erkänn det och ge dig själv i läxa att ta reda på det till nästa dag och börja nästa dag med att redovisa din läxa. Prata INTE för mycket.

Avsluta: i god tid. Brukar ta längre tid än vad man tror att avsluta och lägga ihop. Om de jobbar med någon uppgift i boken eller något häfte brukar jag förvarna när det är 10min kvar innan avslut Ex : -Om 5 minuter avslutar vi lektionen. Då börjar de mentalt att förbereda sig. Sen brukar det ta ytterligare 5min att avbryta och plocka ihop.

Om de ska lämna klassrummet kan man göra det i form av en lek. Alla med röda strumpor får gå... osv Då kan man få in repetitionen där. Man kan visa bilder och fråga och den som kan svara får gå.

Hur gamla elever har du?

I ettan och tvåan repeterade vi tidigare kunskaper när vi släppte in dem. De stod på led och vi sa god morgon och t.ex fick de läsa något ord som vi skrivit på dörren eller vi visade en geometrisk figur och de skulle säga namnet. Kunde de inte sa vi svaret.

Kommer inte på mer nu Kajsa och Micke hade ju snott alla mina tips

Kram Tina

2011-02-04 @ 22:30:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0