En trevlig tisdagskväll..

och här sitter jag och smaskar på mina jordnötter som är "smelling in cream".

Positivt:
En lektion var inställd idag på morgonen och imorgon är alla mina lektioner på förmiddagen inställda, SOVMORGON!!
Negativt:
Vi har inget vatten och jag behöver duscha! Snart kan jag börja sälja smör med tanke på hur mkt fett det är i mitt hår.

Dong Ta Mountain

Hej!
Idag efter lunchen så tog jag och Anna en taxi bort till Dong Ta Mountain. Vädret var superbra idag! Jag gick i klänning med bara ben. Sorgligt nog var jag tvungen att ha en kofta över eftersom alla kollar så himla mycket även fast man inte har lite kläder på sig. Lite tråkigt men.. Vi kämpade oss iaf upp för alla små trappsteg. Det var ganska så svettigt och vi hade en hel del som glodde. Vi gick iaf till toppen och satt där ett tag i solen och pratade och så. Sen gick vi ner igen och köpte en glass. Efter det har jag bara varit hemma och planerat lite lektioner och också planerat inför min resa i slutet. Nu måste jag bara komma på ngt att göra nästa helg då vi har långledigt. :) Hoppas att alla där hemma har det bra! :D
Jag uppe på berget, och så har man hela staden i bakgrunden.

Min födelsedag!

Tack för alla gratualtioner och presenter jag fick!! :) Jag har inte haft internet i två dagar nu så jag har inte kunnat uppdatera min blogg. Jag tänkte med bilder berätta lite om min födelsedag. :)
På morgonen vaknade jag av att det knackade på dörren. Det var tjejerna som kom och sjung för mig och med sig hade dom en liten present korg! :) Den innehöll en massa godsaker om man nu bortser från den otroligt vidriga kycklingfoten! Som ni ser ligger det ett fejk-pass där också. Detta fick jag bara för att jag råkade glömma ta med mitt pass när vi skulle till Shanghai. Som tur var hade jag kopior på mailen!
Jag öppnade även mitt paket från Sverige! En massa godis!!! :) Jag blev också jätte glad över armbandet från Johanna! Det var jätte fint! :) Jag hade på mig det under dagen.
I klassrummet fick jag alla eleverna att sjunga för mig, både på engelska och kinesiska. Jag har det på film så det kan jag visa sen när jag kommer hem. Annars så pratade vi om "directions" under lektionen. Eleverna lärde mig de kinesiska orden och jag lärde dem de engelska. Det bästa var när jag frågade vad "back" hette så skriker alla HO! hahah det utalas alltså så :P.
I slutet skulle vi ta en gruppbild. Jag har aldrig sett några vilja vara med på kort så mycket. Som ni ser började dem klättra upp på bänkar osv för att synas. Det var väldigt svårt att få med alla :P
Här är i en annan klass :) Och som ni ser är det peace-tecknet som gäller ;) hehe
Detta var lite saker jag fick från mina elever. Killen som ritade hamburgaren och pizzan var den första som gav mig något. Super gullig! Under dagen fick jag flera pennor, teckningar, lite godis och småsaker.
På kvällen åkte vi till Papa Johns för att käka pizza!
Det blev en hälften salami hälften skinka pizza med extra ost i kanterna. MUMS!
Några dagar senare fick jag mitt brev från Daniel som var super gulligt! Jag fick även dem fina örhängerna i brevet och när han var här fick jag ringen i tidig födelsedags present :)

Shanghai - Söndag

På morgonen bestämde jag, Sidsel och Emily oss för att ta en taxi till det brunch stället vi skulle till den första dagen vi var på jakt efter brunch. Det var pannkakorna som lockade! Och jag måste säga att jag inte alls var besviken! Efter det mötte vi upp dem andra med det strikta schemat igen. :P Först åkte vi till ett museum där dem hade haft ngt politiskt möte. Sen åkte vi vidare till en av deras kända parker. Innan man kom till parken var man tvungen att gå emellan en massa jätte kinesiska hus med restauranger och små sovenir affärer. Tillslut kom vi till parken och den var väldigt stor och fin! Vi avslutade med att äta några kycklingburgare på en KFC liknande restaurang. Sen var det dags för mig och Emily att ta oss tillbaka till hostlet för att möta upp Hanna och Sidsel. Vi tog tunnelbanan till tåget och åkte hem. På tåget blev det lektionsplanering. Vi blev hämtade av Leo (engelska taxi chauffören) på tågstatioen och så åkte vi hem och sov :) Jag var mycket nöjd efter en bra helg! Det var också väldigt kul att träffa folk från Beijing igen!
Vid brunchen! :) Yummi yummi pancakes!
Innan man kom in till parken. Jag gillar kontrasten med de kinesiska och de vanliga restaurangerna man brukar se.
Emily inne i parken :)
En drake som var byggd längst muren.

Shanghai - Lördag

På morgonen sprang jag, Sidsel och Emily iväg till ett ställe i närheten för att äta brunch. Vi hade hört att dem hade 50 % av innan 10, så fem i 10 var vi där. Till vår besvikelse var det bara på vissa utvalda saker. Alla tog en yoghurt med musli. Jag trodde jag beställde en "peach juice" men det var tydligen "beat root", alltså rödbetsjucie. Inte det bästa jag druckit men faktikst inte det sämsta heller. Senare gick vi tillbaka till hostlet och hämtade upp dem andra. Vi började gå ner mot city. Det slutade med att jag och en annan Hanna (som också kommer från Sverige) hängde med några andra från TTC. Bland annat Selma som jag delade rum med i Beijing. Dem hade ett srikt schemma över vad dem skulle hinna med, vilket var bra eftersom det inte blev så mycket sightseeing första gången vi åkte hit. Vi tog tunnelbanan till ett tempel där dom har en "jade Buddah". Efter det så tog vi oss till Nanjing Road (den stora shoppinggatan) och så gick vi därifrån ner till the bund. Efter det så tog några av oss en taxi tillbaka till hostelt för att vila innan vi skulle ut och äta på kvällen.
På kvällen sammlades alla från TTC på en indisk restaurang. De hade en stor buffé för 100 kronor. Det var väldigt gott. Senare planerades utgång men jag var så himla trött så det slutade med att jag följde med några andra tillbaka till hostlet. Vi satt uppe och pratade ett tag och sen slocknade jag :).
Inne i templet. Man fick inte ta kort på den kända Buddhan så den kan jag inte visa.

Selma ber vi altaret.

The Bund med det kända Tv-tornet som jag och Daniel var uppe i sist vi var där.

Shanghai - Fredag

Då fortsätter jag med att berätta om vår fredag i Shanghai. Vi gick upp tidigt på morgonen och fixade iordning oss för att sen bege oss iväg på brunch! Stället vi skulle till hade redan stängt sin brunch så vi hamnade på ett ställe som hette Wagas istället. Äntligen fick man äta lite riktigt bröd, alltså inte bröd som gick att mosa ihop till hälften av sin storlek. Det var i alla fall väldigt gott. Efter det var vi redo att bege oss ut på stan. Jag vet inte hur mycket vi gick under dagen men det var mycket! Vi gick först till lite vanliga affärer som Zara, Mango och H&M. Efter det tog vi en taxi (vi hade gått jätte mycket och det kostar bara 12) till Cold Stone där man får mixa ihop sin egen glass! Mycket mycket smaskigt! Sen tog vi en taxi igen (nämde jag att vi var trötta efter att ha gått massor och bara sovit fyra timmar :P) till en marknad lite liknande silkmarket i Beijing. Där var det skor jag var ute efter men det gick inte alls bra med prutandet. Så det slutade med att jag kom därifrån med ett par solglasögon, ett nagellack och en "I love Shanghai" t-shirt. ( I ett senare inlägg kan jag visa shoppingen:)) Klockan var nu ganska mycket så vi åkte tillbaka till hostlet för att ta en lite powernap.
När vi vaknade till igen så fixade vi iordning oss och satte på oss nya kläder (i alla fall i mitt fall). Sen begav vi oss till Phebe igen! Denna natten satsade vi på open bar. Då betalar man 100 kronor så är det så mycket man vill dricka hela kvällen. Inga lyxiga drinkar men det funkade :). Juste jag glömde också nämna att vi fick med oss två tjejer från hostlet. Båda var från USA och jobbade som lärare här i kina. En bodde inte långt ifrån oss och den andra bodde lite utanför Shanghai. Väldigt trevliga! Kvällen var i alla fall kul och runt 3 kom det ännu flera från TTC. Dom kom direkt från flygplatsen. Jag var med en som heter Jasmine ett tag och sen kom Sidsel också. Vi bestämde oss för att ta en taxi till Mcdonalds. Efter en dubbel cheeseburger tog vi en taxi hem. Var helt slut men det var ännu en lyckad dag! :)
Vid brunchen! Det var så himla soligt och varmt att man kunde gå barbent!
Ute och går i Shanghai!
Hanna och jag utanför klubben. Man var tvungen att svalka sig lite denna kvällen också.
Emily, Sidsel, Jackie (en av de andra lärarna från North Carolina) och Anna. :)
Hannah (läraren som bodde lite utanför Shanghai), Hanna och Jag.
Jag och Anna inne på dansgolvet! :) Tydligen ville killen bakom vara med :P

Shanghai - Torsdag

Hej!

Jag tänkte berätta lite om Shanghai och jag startar med dag ett. Resan till Shanghai startade på skolan runt halv fem. Det var kaos med bilar eftersom alla eleverna skulle hem den här helgen. När vi kommer till porten så finns det inga ”school drivers” där som kan köra oss. Vi får lite panik eftersom tåget åker klockan 6 så vi ringer Apple. Hon försöker hjälpa oss att hitta ett sätt att ta oss till den stora vägen i alla fall så att vi kan ta en taxi därifrån. Efter att ha sprungit runt i 15 minuter så kommer tillslut en av chaufförerna. Då berättar han att det är omöjligt att köra den sista biten för att dem har någon slags festival. Men han säger att han kan köra oss dit och sen får vi ta en tuktuk sista vägen. Sagt och gjort. Vi kör till festivalen och där springer vi snabbt ut och byter till tuktuk. Jag måste säga att de inte alls känns säkra och jag kan förstå nu varför försäkringen inte täcker olyckor som händer i dem. Vi lyckas i alla fall komma fram till stationen och vi har hela 20 minuter tillgodo. :)

Tågresan gick bra, det tog bara fyra timmar denna gång. När vi kom fram till Shanghais tågstation så gick vi först och åt lite kvällsmat på KFC och sen tog vi en taxi till vårat hostel. Hostlet var bra! Vi bodde i ett rum med 6 sängar. Efter att ha fräschat till oss lite sprang vi och köpte lite vin och risvin. En stund senare var vi i en taxi igen, denna gången på väg till en klubb som heter Pheobe. Vi hade bestämt oss för att ha en liten egen utgång bara vi tjejer innan dem andra från TTC (teach and travel China) kom. Vi dansade och hade kul fram till ca halv tre och tog sedan en taxi tillbaka. Det var en väldigt rolig och lyckad kväll. :)

Jag och Anna i tuktuken.

Emily i tuktuken. Jag gillar hjälmen bakom henne som det står "safe på" :P

Emily och Sidsel utanför klubben. Det var så varmt när man dansade så vi var tvugna att ta pauser ibland.

Inne på hostlet innan vi skulle ut. Jag vet inte varför bilderna kom i lite fel ordning.

Jag och Sidsel utanför klubben.

Nellas födelsedag!

Grattis på 6-års dagen min lilla älsklings vovve! :) Tänk att det var så längesen jag fick hem dig!
Och det är också så att jag och Daniel har varit tillsammans i 11 månader idag.<3 Tiden går snabbt!

Paket!

Idag är jag glad för det kom ett grönt paket med posten! :D Jag ska försöka hålla mig och öppna det på min födelsedag ;)! Tack iaf familjen Sundholm!! :D hehe

Lördag :)

Hej!
Så idag har vi varit iväg till en annan skola här i Yueqing. Den var enormt stor! Vi fick sitta i små grupper och prata med olika elever. Jag var väldigt imponerad eftersom deras engelska var jätte bra! Dom var mycket bättre på att prata än eleverna på vår skola. Vi hade det i alla fall trevlig och vi kanske åker dit någon gång igen.:) Jag lägger in lite bilder från dagen också.
Jag med några av eleverna i min grupp :)
Gruppbild :)
Efteråt åkte vi in till stan och gick till ett nudelställe. Personalen ville ta kort med oss så jag passade på att få ett kort med min kamera också. Supergoda nudlar iaf för bara 7 kronor!

KFC

Det blev nyss en liten spontan tur till KFC. En kycklingburgare slinker ju alltid ner. Inte för att jag gillar det så överdrivet mycket men jämfört med allt annat är det som att vara i himmelriket. Det är också i stort sett det enda köttet jag får i mig för tillället :P. Som sagt är köttet i skolan mest ben och fett klumpar, någon som är sugen?

I alla fall, vår lilla tur fick mig att tänka på den sommaren då "mitt gamla tjejgäng" cyklade ut till Mcdonalds på Hälla och hängde där. Och det fick mig också att tänka på de gånger (främst jag och Merre) har tagit en sväng till Mcdonals som är öppet 24/7. Vad gör man inte för lite chessburgare och några chokladmunkar ;).

Annars idag så har det inte hänt mycket. Alla var med på en av Emilys lektioner idag. Vi fick vara med och leka en lek. Det var faktiskt kul eftersom man var bäst på engleska :P Nu får vi se vad helgen bjuder på mer än lektionsplanering och nästa helg är det SHANGAHAI!! :D Ska bli kul att komma till en lite större stad igen :)
Ha det bra!

woooooooow

Hejsan!
Idag har jag undervisat klass 7 och 8! Jag måste säga att jag nog aldrig har fått ett sånt bra välkomnande som jag fick i min första klass som var 8an. När jag går in i klassrummet utbrister flera wooooow och flera säger beautiful. Haha :) Så om man någongång behöver lite mer självförtroende så är det bara att ta en sväng till Kina. Jag fick även höra att jag har små tänder (kineser säger oftast allt dom tänker och tycker) och jag tror att två killar satt och pratade om mina ögon (dom är bruna och inte blåa). Men klass 8 jobbade på bra! Sen hade jag en klass 7. Dom var lite mer olydiga men också en rolig klass. Jag hade tre killar som satt och pratade kinesiska och pekade på mig. När jag frågade vad dom sa ville dom inte berätta. Jag tror dom bland annat pratade om mitt smink :P. (Kajal över ögonen). Även fast klass 7 var lite pratiga var dom fortfarande inte i närheten av mina små barn. Dom har ju inte alls samma gälla röster vilket är skönt. Dom gjorde ju iaf det dom skulle göra så jag var nöjd. Mina sista lektioner var inställda för att eleverna skulle åka hem. Dom har lov nu i några dagar. Jag börjar jobba igen på torsdag, men sen på fredag är jag ledig igen ;). Det är tomb sweeping day dom firar. Man går till de dödas gravar och lägger blommor och rökelser och massa annat.
Det var iaf kul att testa på att ha de äldre åldersgrupperna men jag måste säga att jag saknade mina små sötisar lite :). Nu ska jag svara på Merres mail. Vi hörs!

Shanghai bilder del 1.

Jag har lyckats ladda upp 4 bilder så vi börjar med dom!
Daniel med sin platta väska innan vi begav oss ut för att utforska Shanghai.
Vid "the bund". Man ser bla TV-tornet som vi  åkte upp i senare på kvällen.
Jag med TV-tornet.
På hostlet innan vi skulle gå ut. :)

Wenzhou!

Hej!
Nu är det lite långledigt ( bortsett från lektionerna jag har imorgon som är Annas ), så igår var jag och Hanna iväg till Wenzhou för lite shopping. Vi hittade flera stora marknader. En stor med bara skor, en stor med bara kläder, två som var lite blandade. Problemet bara är storlekarna. Dom har aldrig min storlek på skor. Eller ibland har dom 39or men då är det små 39or så jag kan inte ha dom iaf.
En annan sak hände igår också. Vi blev utsatta för ett rånförsök. Två tjejer följde efter oss inne på skomarknaden. Först tänkte vi inte på det men efter att ha gått efter oss i ca 10 olika småaffärer så började vi undra om detta bara var en tillfällighet. Den ena tjejen gick in i mig två gånger och den andra kom och ställde sig och kollade på skor precis där vi kollade på skor. Sen går dom först ut från en affär och in i en annan så vi tar den som är på andra sidan, såklart kommer dom dit. Då tar vi den affären dom redan har varit inne i och dom kommer dit igen. Då känner jag hur det drar i min väska och jag drar den till mig. Jag tror att en av tjejerna gjorde sitt tredje försök med att öppna den. Efter att jag drog till den märkte dom nog att det var kört så dom drog.
Jag hittade inte så mycket igår, allt jag kom hem med var ett par thights. Men vi käkade supergoda nudlar längst vägen! Mums! Och vädret var så himla bra. Gick i kjol, strumpbyxor och linne, men det var nästan för varmt.