Befinner mig i Yueqing.

Hej! Nu har jag inte hunnit skriva på ett tag. Jag kan ta det som jag har missat.
Vi hade graduation i fredags. Vi gick till en restaurang som låg i närheten. Där fick vi mat och vi fick en och en komma upp och hämta våra certifikat. Efter det begav vi oss till en bar. En hel våning var reserverad bara för oss. För 100 kronor fick vi dricka hur mkt vi ville, gå ut på terassen och se fyrverkerier och dansa. Det var jätte kul! Stället var bra och alla var glada. Men runt 3 började folk försvinna så jag och några andra drog till KFC för att käka lite innan vi drog vidare till the mix (en klubb) där vi trodde dom andra var. Dom var inte där så vi åkte hem. En lyckad sista kväll med alla. :)

Dagen efter drog jag, Josefin, David, Glyn och en kille jag inte kommer ihåg namnet på till Ikea. Det blev köttbullar och delocatoboll. Sen så gick vi till sverigeshoppen och köpte på oss godis, kaviar, hårtbröd osv. Det var väl i stort sett det vi gjorde förutom att vi packade också.

Upp tidigt på morgonen för att åka till flygplatsen. Vi kom tillslut i väg på ett plan till staden brevid Yueqing. Där möttes vi av Apple. Som tog med oss till ett supermarket i våran stad. Sen fick vi skjuts till skolan. Vi bor i separata rum. Det är som en etta. Vi har stor säng, skrivbord, 2 stolar och bord, garderob, ett litet kylskåp, en tv, en tvättmaskin, västerländsktoa och Internet! Det är inte jätte lyxigt men det duger gott och väl. Spenderade dagen igår med att städa hela lägenheten. Hittade ett par gamla skor under sängen och en tandborste inne på toan. Staden verkar helt okej. Det kanske inte finns så mkt att göra men en del finns. Dom håller på att bygga överallt. Folk kollar mkt mer här än vad dom gjorde i Beijing. Och när man är på skolområdet så säger många elever "hello" eller "hi teacher".

Nu har vi lunch. Jag har haft mina första två lektioner. Jag är helt slut. Dom är så himla högljuda! Det låter ständigt och dom kan typ inte sitta still! Dom är 10-11 år. Jag har två lektioner till idag så vi får se hur det går med dom. Jag vet inte om jag kommer stå ut med det här ljudet hela tiden! Jag har haft en Sophia i varje klass. Och juste, när jag skulle presentera mig så skulle jag säga att jag inte gillar fisk. När jag har sagt det börjar alla skratta jätte mkt. Tydligen heter en tjej i min klass Fish, what are the odds? Jag har även haft en Moon, Sun och en kille som hette Tea. Nu ska jag villa lite innan nästa lektion. Får se om det gå bättre. Ha det bra så länge. :)

Kommentarer
Postat av: Mamma Kajsa

Hej!

Det låter som du har hamnat på ett bra ställe. Vad det gäller lektionerna så måste du styra upp det hela från början annars blir det svårt att ändra på det sen. KRÄV att de ska sitta på sina platser och vara tysta. Det klarar dom visst när de är 10 år. Börja inte med lektionen förrän de är helt lugna och sitter tysta och väntar på vad du har att säga. Känn efter INOM dig själv att du har kraften och vet vad du vill när du väntar ut dom. Det här tar tid i början men är det viktigaste jobbet på hela terminen. Det är NU du visar hur du vill ha det och vad DU tolererar. Våga stå och vänta och titta intensivt på dom. Ingen uppmärksamhet och ordning, ingen lektion. När de är tysta och stilla börjar du tala lugnt och tydligt och förklara vad du vill göra. STÅ still när du pratar annars påverkar du energin i klassrummet och det blir stökigt. Sträva INTE efter att vara kompis eller ens omtyckt av eleverna i början. Det kommer automatiskt sen om du får ordning och håller bra lektioner. Ta dig tid att se ALLA eleverna i klassrummet så kommer du att bygga bra relationer.

Lycka till Sofia med ett av de svåraste jobben på arbetsmarknaden men samtidigt ett av de roligaste : ) Kramar från mamma Kajsa

2011-02-21 @ 09:48:38
Postat av: johanna

hej fiskorv! Du verkar ju ha det bra, även fast jag hörde att du inte kunde bada i havet. Men ni hade pool på skolan? eller? Hoppas det går bra med ungarna. Du får skrika lite på dem så de blir tysta. Dela ut stjärnor till de som är duktiga! haha.nä



Har du fått användning för emilys och roberts help-kit? hahah. hoppas de. bara de snälla barnen får använda pennorna ;P



hmm...nä nu kommer jag inte på mer att skriva. Det är skitväder idag. jag har en ny dator här på jobbet som jag bråkar med. Har installerat windows 7 på den och det är lite problems. Miss you loads. ha det superduper pusspusspuss

2011-02-21 @ 14:35:21
URL: http://jsundholm.blogg.se/
Postat av: Moster Tina

Hej Sofia

Alla lärare har gått igenom denna jobbiga fas. Det gäller att sätta ett mål. Första målet verkar vara att få tyst på ungarna så bestäm dig för det. Ta din position längst fram VÄNTA VÄNTA VÄNTA tills de är tysta. Skrik inte Du är föredömet. Stressa inte Du måste inte hinna allt du planerat nej TA det lugnt. Sök ögonkontakt med alla när du väntar. Resten tror jag du fixar.

Va BRA med många likadana lektioner det är så du lär dig Förfina och förändra lite hela tiden så blir det till slut en toppenlektion.

När det är som jävligast så får du tänka att det blir en bra historta att berätta för barnbarnen.

Vilka namn de har???? Försök lära dig namnen så fort du kan för då blir det lättare att kommunicera.

Du drunknar väl i råd snart. För varje dag du klarar av så ge dig själv en belöning. Vad önskar du dig förresten när du fyller år Lite pengar eller????

Stor kram till dig modiga Sofia från moster Tina

2011-02-21 @ 22:11:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0