Ni hao!

Redan andra inlägget :) Vi är på cafét som ligger precis rakt över gatan från universitetsområdet. Vi är sex tjejer som alla sitter med sina datorer och skriver. Och nyss kom min margarita in som jag beställde ;).

Igår kväll tog vi en taxi till bargatan i Beijing. Vi lyssnade på kinesisk live musik och drack inhemsk öl för 10 kronor. Det var trevligt. Man lär känna dom som är här mer och mer vilket känns skönt.

Idag hade vi våra första lektioner. Det var mycket gramatik och det är inte alls min grej om man säger så. Jag vet inte ens vad de olika formerna heter på svenska och nu ska jag kunna alla på engelska :P Men det ska nog gå bra. Våran lärare är superbra! Han heter Robert och kommer från Kanada. Han är rolig men strikt på samma gång. Vi får inte bara lära oss gramatik utan lekar och sånt också som vi kan använda senare i klassrummet. Sista lektionen vi hade var kinesiska. Gramatiken var ingenting om man jämför med det! Super svårt. Vi gick igenom alfabetet för att lära oss att utala allt.

Ikväll hade vi välkommst middag på en kinesisk restaurang i närheten. Det mesta var mycket gott. Ni som var med ner till Kina i sommras skulle nog känna igen en del av maträtterna, peking-anka var bla en av dem.

Imorgon har vi lektioner igen sen ska vi till "snack market". Vi ska alltså testa och käka maskar, gräshoppare osv. Vi får se imorgon vad jag vågar testa;).

Det är super kallt här! Jag ångrar att jag inte tog min vinterjacka! Och mina converse är inte alls varma. Ska gå till ett supermarket som ligger nära och köpa mig ett par ugs för 60 kronor som tydligen ska vara jätte varma. Klassrummen är också jätte kalla!

Och för att svara på Johannas frågor så kommer vi få reda på i slutet av kursen var vi kommer att hamna. Vi kommer komma med minst en annan person. Det kan bli i en stad med bara 3 andra "vita" och tydligen blir man lite behandlad som en kändis då :P. vi får se. Jag hoppas nästan på att komma med några fler än en annan så att man har några olika att vara med.

Nej det var allt för denna gång. Jag ska försöka lägga in några bilder nu men jag publicerar detta först så att jag vet att det kommer in. Det blir lite jobbigt om jag ska skriva om allt ifall det inte fungerar med korten :)

Ha det bra så länge!

- :)

Kommentarer
Postat av: Pappa

Hej Sofia!



Det låter som du har det ganska bra, förutom kylan. Du kan väl åka till silkmarket och köpa en vinterjacka för ett par hundra:-)



Idag har Nellas nya hundrastare varit här, så imorgon är det hennes första dag. Det verkar vara en trevlig och rejäl tjej.



Det känns tomt här utan dig, men det är kul att läsa om allt du gör. Ta vara på tiden och ha det så kul nu!



Nu är det dags att förbereda sig för en ny arbetsvecka.



Ha det så bra och många kramar från Pappa :-)

2011-01-23 @ 17:17:24
Postat av: Moster Tina

Hej Sofia Du verkar ha fullt upp. Kul att ni får göra annat också och inte bara ha lektioner. Ser fram emot att höra om provsmakar-kvällen. Idag har jag och Laila varit ute och gått med hundarna i tre och en halv timme i strålande sol. Oj, nu ringer Julia och vill bli hämtad vid vägen. Ha det bra overthere.

2011-01-23 @ 18:22:28
Postat av: Mamma Kajsa

Hej på dig!

Ja nu har du väl hunnit äta på "Snack-market" så jag hoppas du är mätt på alla gräshoppor : )Det låter kul hos dig men också lärorikt. Jag hoppas du inte längtar hem för mycket utan tar vara på tiden nu när du varit så modig och tagit dig dit. Skriv upp alla bra grejer du lär dig så jag får många bra tips!Idag har Nella varit ute med sin nya dagmatte, Caroline, som skrev att det var en jättetrevlig hund. Ha det så bra med grammatiken och kinesiskan!!! Kramhälsningar från mamma K

2011-01-24 @ 21:03:54
Postat av: johanna

Nu är det lunch här på jobbet igen. Jag och kalle gjorde tacogratäng igår, så idag blir det goooood mat :D



Jag ska nog sno Nella idag också, om jag får för mamma.



I lördags följde jag med K på bandyfest. Det var kul, och massa folk! God mat, och massa prat.



Hoppas du har det superduper. Saknar dig här hemma. Skicka gärna ett mail när du har tid med ett litet skype-samtal? Om det går?



Puss&kram <3

2011-01-25 @ 11:28:40
URL: http://jsundholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0