Snack market och internet problem.

Hej igen!
Har idag försökt fixa internet till mitt rum tre gånger. Men man är ju i Kina så såklart funkar det inte rkt som man vill. Jag och Josefin gick till byggnaden där internet-rummet ligger men då sitter det en lapp på dörren att killen som fixart internet ska komma tillbaka klockan 12 så vi går och äter ist. Sen vid 10 över 12 kommer vi tillbaka men han är fortfarande inte där så vi går fram till receptionen och då kan inte den första tjejen engelska så hon hämtar sin kompis. Hon försöker förklara lite att han inte är där vilket vi (tro det eller ej) redan hade förstått. Sen så sa hon att vi skulle leta efter han vilket är lite svårt eftersom campus området är väldigt stort och vi har ingen aning om hur han ser ut, och även fast vi visste så är det svårt att hitta han bland 1000 andra kineser... så ja tillslut så sa hon att vi skulle komma tillbaka senare vilket vi gjorde men då var han fortfarande inte där. Men imorgon ger vi det ett nytt försök. :)
Igår tog vi tunnelbanan till snack market (det ligger på samma ställe som "food market" där vi åt pizza hut i sommras). Folk började prova saker åt höger och vänster och man ville inte vara sämre själv. Först fick jag smaka orm från en kille. Det var gott faktiskt. Det var kryddat med något som smakade som tacos krydda. Kanske ska ha det till fredags-tacosen ist? Sen gick jag och Josefin och köpte ett grillspätt med fyra små skorpioner på. Dessa friterades och kryddades och sen var det dags. Jag var först ut. Smakade krispigt och kryddor för det mesta. Helt okej. Detta kanske blir fredags-snacksen? Vi provade även jordgubbar i smält socker och de va rkt gott :). Vissa andra som var med provade spindlar, geckoödla, åsne-penis, kackerlackor, gräshoppor, kokonger osv.
Jag lyckades inte få in bilderna igår och internet är jätte segt nu så jag tänker inte försöka idag heller. Kanske imorgon. Idag har vi haft lektioner. De har handlat om hur olika språk är och det är faktiskt jätte intressant. Det är så mkt man inte tänker på när man lär sig ett språk, eller saker man gör som vi gör utan att tänka på det. Som att vi förkortar eller lägger till saker för att lättare säga saker. Som tex. Romeo and Julite. Vi brukar lägga till ett w på Romeo för att lättare kunna säga det. Vi binder också ihop ord som tex. we are going to. Det blir ist we are gonna. Efter lektionerna idag hade vi lite Tai Chi. Ganska kul :).
Jag är helt slut efter veckan. Det har varit så mycket nytt. Imorgon är sista dagen sen har vi ledigt i två dagar. Det blir kinesiska-muren på Fredag. Nu ska jag försöka ta mig in på facebook.
Ha det bra :)!

Kommentarer
Postat av: merre

det verkar som att du har det riktigt bra :D o va modig du är som vågade testa orm o skorpion fast visserligen är det inte så förvånande efter vårt seriemördararbete så förstog man ju att du är lite störd hehe ;P ha så kul på dina lediga dagar och kinesiska muren!! jag är avis! skicka mail snart, KRAM

2011-01-25 @ 12:11:53
Postat av: Mamma Kajsa

Hej Fia!

Spännande mat du äter;) Vi kanske ska ha lite skorpioner och ormar på menyn när du kommer hem! Vem är Josefine? Har du hittat IT-kinesen? Nella har flyttat till Johanna ikväll men kommer tillbaka imorgon bitti. Kul med Kinesiska muren. Ska du klättra upp åt andra hållet den här gången? Ha en skön helg så hörs vi. Kram //(^_^)\\

2011-01-25 @ 21:28:06
Postat av: Moster Tina

Hej Du verkar roa dig en hel del!!!. Hur är vädret? Vi fick lite mer snö i morse. Modig du är som provat orm och skorpioner. Synd att du missade kackerlackan. Den hade varit kul att få en recension på eller varför inte åsne-penis??? (Är det sant eller ville du bara krydda menyn??) Kram och godnatt från Tina

2011-01-25 @ 22:32:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0