Update från Kina!

Hej allihopa som nu kommer läsa detta :)
Vi har haft vår första riktiga dag i Kina nu så jag tänkte berätta lite om allt.
Vi bor i olika små lägenheter med 2 sovrum, kök och toa. Det är fyra i varje rum och det är uppdelat efter tjejer och killar. Jag delar rum med en norsk tjej och sen är det även två brittiska tjejer. Standarden är väl helt okej. :) Vi är ungefär 80 stycken som har kommit hit. Det är folk från Sverige, Danmark, Norge, Storbritannien, Tyskland, Spanien, USA och från några andra länder. Dominerande är britterna, danskarna och svenskarna.
Vi får mat på skolan som vi betalar med ett kort som är laddat med pengar. Vi har 50 yuan ( ca 50 kronor) per dag att äta för, alla måltider. Men eftersom en lunch bara kostar 3 kronor så har man egentligen gott om pengar.
Vi kommer att vara i Beijing i 4 veckor. Tre veckor har vi vanliga lektioner och sen kommer vi ha praktik i en vecka i lokala kinesiska skolor. Sen blir det dags att åka till dit man ska.
Idag har vi mest fått en information men vi har även haft "ice breakers", alltså en del lekar för att lära känna varandra bättre. Jag tycker hittills att alla är väldigt trevliga. Vi är ungefär 50 % killar och 50 % tjejer.
Imorgon börjar vi våran utbildning. Jag tycker ändå det verkar relativt enkelt. Det är mest att vi får agera elever och lärarna gör olika saker med oss och sen förklarar de varför dom gjorde som dom gjorde så att vi lär oss hur man lär ut. Vi kommer inte ha några prov men det kommer vara ca 3 skriftliga uppgifter under kursen.
Jag vill bara passa på att tacka några lite också som jag inte rkt hunnit med:
Mamma & Pappa: För alla pengar och hjälp med annat innan resan. Utan er hade jag nog inte kunna komma iväg.
Johanna & Kalle: För dator väskan :D Den är mkt bra och det känns lite coolare att gå med den till internetcafet ist för att ha datorn inlindad i en halsduk i en plastpåse..
Tina: För koret jag fick innan jag åkte, hann inte säga tack då :)
Det var kanske allt jag skulle säga nu. Imorgon har vi welcome dinner och som jag skrev tidigare så börjar våra lektioner. Vi får se när jag lägger upp kort på lägenheten och så :)
Ha det bra så länge!

Kommentarer
Postat av: sister

Det låter ju spännande! Ni verkar ha det bra. Kul med updates :D Varsågod för väskan. Det var så lite så. Den verkade bra.



Ja, lite bilder skulle vara kul att se. Och mat verkar du ha gott om ;) hehe. Du får gärna skicka hit lite för i vår kyl är det lite tomt just nu haha. När får ni veta var ni hamnar någonstans? Och hur många av er kommer vara på samma ställe?



Ha det super duper bra. Jag saknar dig redan! Men allt är som vanligt här hemma :) PUSS&KRAM!!!

2011-01-22 @ 10:24:54
Postat av: Mamma Kajsa

Hej Fian!

Jättekul att läsa hur du har det och jag blir avundsjuk!! Vill också ut och resa, lära mig nya saker, uppleva annan kultur och träffa nya människor. Du kommer att bli en superlärare tror jag. Du får berätta för mig sen vad du lärt dig så jag får lära mig lite nytt. Skulle verkligen behövas. Nella verkar lite låg så hon kanske undrar var du är. Det blir i alla fall bra för mig att gå ut och gå lite mer i vår och hålla mig i form. Snart ska jag laga köttgryta och Johanna och kanske Kalle kanske kommer och smakar. Det känns alltid så tomt när du försvinner men samtidigt är det ju så kul att du är i Kina och kan berätta spännande händelser för oss. Det känns lite som att resa själv. Du får ha det så bra så hörs vi: ) Många jättekramar från Mamma Kajsa

2011-01-22 @ 13:48:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0