Inte världens bästa dag...

Jag har nyss haft min sista lektion för dagen och jag fick världens "rage-utbrott" som Niklas skulle ha sagt. Såna jag i stort sett bara får när Nella inte lyssnar eller när Niklas retar upp mig tillräckligt. Det tar ändå ganska mycket för att jag ska bli så arg. Men idag smällde det. Första lektionen efter lunch var pratig och där började väl min irritation. Sen när jag kom till min sista lektion så var jag inte på bra humör. Lektionen börjar med att en flicka ramlar och får en bänk över sig vilket resulterar i en stor bula i pannan. (skulle kanske slängt in ordet "forehead" i min lektion om body parts också :P). Sen började två killar bråka. Alltså ett riktigt slagsmål så jag får gå in och dra isär dem. Deras kinesiska lärare kommer och tar ut dem två. Klassen är väl då lite orolig och det är ganska pratigt. Jag får dem i alla fall tysta och vi kan börja. Först placerar vi ut alla kropsdelar på en gubbe på tavlan. Sen får dem ett papper dem ska göra där dem namnger kroppsdelarna. Efter de flesta är klara säger jag att alla ska sätta sig och så läser jag upp svaren en gång så att dem kan träna på att lyssna på engelska och checka sina svar om dem är rätt. Då ser jag först hur en kille ställer sig upp och ska sparka en pappersboll till en annan kille. Det är då det brister. Utan att ens tänka på det så skriker jag till att han fan inte ska sparka någon boll i det här klassrummet. Elverna blir nog också lite chokade eftersom vissa hoppar till. Jag går dit och säger att han ska ge mig bollen och om han fortsätter får han gå ut. Jag börjar läsa svaren igen i vanlig ton. Då ser jag hur han tar fram en ny boll! Alltså dem här ungarna är så otroligt respektlösa ibland. Jag tror att det kan vara för att många av dem kommer från rika familjer och är bortskämda. Och många av dem har bara ingen respekt för västerländska lärare. I alla fall, denna gång går jag fram till han och skriker att han ska ut. Han vägrar så klart och sitter bara kvar i sin stol. Tur nog sitter han precis vid dörren så jag öppnar dörren och pekar. Ingen reaktion. Då tar jag tag i han, slänger ut han och smäller dörren i hans ansikte. Första eleven jag har slängt ut. Resten av lektionen sitter alla stilla och lyssnar i alla fall. Jag kommer nog inte vara den killens favorit lärare framöver men då kan jag bara säga att han är inte nära att vara min favorit elev heller. :) End of story.

Kommentarer
Postat av: Pappa

Hej Fia,



Det låter som det går upp och ner i din lärarkarriär;-)



Passa dig så du inte går lika långt som de kinesiska lärarna. Tänk på att det kommer bättre dagar:-)



Ha det bra!



Kramar från Pappa

2011-05-10 @ 17:25:10
Postat av: Mamma Kajsa

Bra Fia! Du kommer att lära dig att sätta gränser tidigare sen, så du slipper hamna i liknande situationer. Men man måste visa att man menar det man säger. Det kan faktiskt vara så att du blir hans favoritlärare!! Inget barn giller egentligen att inte vuxna säger ifrån. Det gör dom otrygga. Men om du inte blir hans favorit så gör det inget heller. Det är inte därför du är där, kom ihåg det. Ha det bra! Ska lyssna på Niklas tal nu: ) Kram

2011-05-10 @ 22:13:27
Postat av: johanna

2011-05-10 @ 22:15:02
URL: http://js
Postat av: johanna

hahaha you go sis! ;) det är så dem ska tas! ;P

2011-05-10 @ 22:15:40
URL: http://jsundholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0